Liikelahja voi lisätä yrityksen näkyvyyttä laajastikin

Kuva:

Liikelahjoja annetaan lahjaksi yrityksen eri yhteistyökumppaneille, kuten asiakkaille ja työntekijöille. Ne ovat usein kustannustehokkaita tuotteita, joihin lisätään näkyvästi yrityksen logo. Liikelahja voi olla parhaimmillaan mainio tapa markkinoida ja lisätä yrityksen tunnettuutta. Tämä artikkeli on sponsoroitu.

Liikelahjaa kutsutaan monella eri nimellä, vaikka nimien tarkoituksissa voi olla pieniä yksityiskohtaisia eroja. Liikelahjaa voidaan kutsua esimerkiksi yrityslahjaksi, mainoslahjaksi tai asiakaslahjaksi. Mainoslahjoina tarkoitetaan yleensä tuotteita, jotka on tarkoitettu lähinnä myynninedistämiseen. Yrityslahjat ja liikelahjat suunnataan vastaavasti yrityksen muille sidosryhmille.

Liikelahja voi erottaa yrityksen massasta

Liikemaailmassa käydään lähes poikkeuksetta armotonta kilpailua, mikä pakottaa yritykset tekemään parhaansa erottuakseen joukosta. Asiakkaan huomio edesauttaa sitä, että hän tarttuu yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.

Liikelahjalla voidaan saada erinomaisia kokemuksia. Niiden kirjo on erittäin laaja ja tuotteita on tarjolla laidasta laitaan. Monet lahjaan vastaanottajat ovat päässeet ilahtumaan esimerkiksi mukeista, pipoista ja kynistä, joissa komeilee selkeästi yrityksen logo. Kangaskassit painatuksella auttaa yritystä saamaan näkyvyyttä siellä, missä sitä kuljetetaan.

Kun liikelahja on onnistunut, voi se tehostaa sidosryhmien sitoutuneisuutta ja uskollisuutta yritystä kohtaan. Tämä on lähes jokaiselle yritykselle timanttia, koska positiivinen mielikuva houkuttaa lahjan vastaanottajan tekemään paluun yrityksen toimintoihin uudemman kerran. Tämä voi edistää laajemmin myös bränditietouden vahvistamista.

Mainiota markkinointia liikelahjalla

Hyvä liikelahja voi olla parhaimmillaan erinomainen markkinointiväylä. Se voi viestittää hienosti yrityksen toiminnasta ja arvoista. Kun hyväksi koetussa tuotteessa on yrityksen logo, edistää se suotuisalla tavalla yrityksen haluttua mielikuvaa. Tämä tekee liikelahjasta hienon kanavan markkinoida ja viestiä yrityksestä.

Tätä markkinointia ja viestintää voi kohdentaa periaatteessa kaikille sidosryhmille, toki tapauksesta riippuen. Lahjan ei tarvitse olla suuri eikä sillä tarvitse turhaan keulia. Pienikin lahja voi olla suuri askel kohti parempaa tietoisuutta. Jos esimerkiksi kangaskassia koristaa yrityksen logo, voi tunnettuus kasvaa yllättävän hyvin.

Liikelahja kannattaa suunnitella etukäteen, jotta se sopii luontevasti yrityksen toimintaan ja arvoihin. Jos se kertoo jotain oleellista yrityksen tarinasta, voi se olla erinomainen osa yrityksen markkinointistrategiaa.

Harkitse myös aineettomia vaihtoehtoja

Liikelahjoina annetaan tyypillisesti kustannustehokkaita tuotteita, jotka liikkuvat kätevästi arjessa mukana. Niiden ohella voi harkita myös vaihtoehtoisia ratkaisuja. Elämykset voivat olla nimittäin yhtä mukava tapa markkinoida yritystä, kunhan sen osaa tehdä oikein. Elämyslahjat voivat olla nimittäin melko kalliita, ja ne voi kohdistaa usein vain tietylle porukalle. Niistä nauttivatkin yleensä parhaiten yrityksen työntekijät.

Aineettomia lahjoja on nykyään monenlaisia ja niissä haetaan erilaisia kokemuksia ja elämyksiä. Niitä voi kokea joko yksin tai yhdessä ja ne voivat sopia hyvin esimerkiksi työporukan tiimipäivään.

Aineettomissa lahjoissa ei kannata kuitenkaan mennä äärimmäisyyksiin. Varmista siis, että se on riittävän turvallinen ja miellyttävä, jotta kaikki sen käyttäjät nauttivat siitä. Jos lahja aiheuttaa lähinnä epämukavuuden ja kiusallisuuden tunteita, voi aineeton lahja ja sen idea kääntyä yritystä vastaan.