Autoilija, ethän käytä väärää öljyä: Miten valita oikea moottoriöljy?

Moottoriöljyn tarkistaminen on iskostunut melko hyvin suomalaisten autoilijoiden mieleen, ja ainakin moniin uusiin autoihin öljyt myös vaihdetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti riittävän usein. Koska öljyä kuitenkin kuluu jonkin verran myös ajettaessa, voi sitä joutua lisäämään myös ajokilometrien kertyessä. Öljyn kanssa tulee olla tarkkana, sillä vääränlainen öljy voi johtaa moottorivikoihin, kalliisiin korjauksiin ja auton ennenaikaiseen kulumiseen.

Perinteistä öljyä vai synteettistä öljyä?

Käytännössä auton moottoriöljyt voidaan jakaa kolmeen osaan: synteettisiin, synteettisiin seoksiin ja perinteisiin öljyihin. Öljypurkkia ostettaessa olisi hyvä tarkistaa oman auton käyttöoppaasta, mitä öljylaatua autonvalmistaja suosittelee. Toinen tapa tarkistaa asia, on käyttää hyödyksi Trodo.fi-verkkosivustoa. Sieltä omaan autoon sopivat moottoriöljyt löytyvät omalla rekisterinumerolla. Trodo näyttää rekisterinumeron syöttämisen jälkeen hetkessä omaan autoon sopivat moottoriöljyt eri valmistajilta.

Perinteinen moottoriöljy on raakaöljystä jalostettua ja sisältää 70–80 % öljyä, jota täydennetään erilaisilla lisäaineilla (20–30 %) suorituskyvyn ja suojauksen parantamiseksi. Perinteinen öljy sopii hyvin vanhoihin autoihin ja se on monen kuljettajan valinta myös edullisen hintansa vuoksi.

Synteettinen öljy valmistetaan puolestaan puhdistetusta raakaöljystä tai synteettisistä yhdisteistä. Siinä on korkealuokkaisia lisäaineita, jotka parantavat viskositeettia, vähentävät kitkaa ja kestävät hajoamista. Se on kalliimpaa kuin perinteinen öljy, mutta laatunsa puolesta se sopii paremmin uusille moottoreille. Synteettinen seos yhdistää perinteisen ja synteettisen öljyn ominaisuudet, mikä tarkoittaa laadukasta hyvin laadukasta voiteluainetta, mutta täyssynteettistä huokeampaan hintaan.

Öljypurkkien kirjainyhdistelmien ymmärtäminen

Omaan autoon sopivaa öljyä valittaessa olisi hyvä ymmärtää, mitä öljypurkin kyljessä olevat kirjainyhdistelmät tarkoittavat. Käytännössä kirjainyhdistelmät tulevat kahdesta luokitusjärjestelmästä: SAE (Society of Automotive Engineers) ja API (American Petroleum Institute).

SAE-järjestelmä kertoo öljyn viskositeetin, eli sen paksuuden ja virtauskyvyn eri lämpötiloissa. Jos öljypurkissa on esimerkiksi yhdistelmä 5W-30, siinä ensimmäinen numero ilmaisee juuri öljyn paksuuden. Käytännössä mitä suurempi ensimmäinen numero on, sitä paksumpaa öljy on. Toinen luku ”30” puolestaan ilmaisee öljyn viskositeetin korkeissa lämpötiloissa. SAE-luokitusjärjestelmän avulla voidaan varmistua, että öljy kykenee voitelemaan moottorin osat erilaisissa lämpötiloissa.

API-luokitusjärjestelmä puolestaan kertoo, miten hyvin öljy kykenee estämään kulumista, kerrostumia/saostumia ja korroosiota. API-luokitukset, kuten SN, SM, SL ja niin edelleen, auttavat autoilijaa valitsemaan oikean öljyn moottorityypilleen ja olosuhteisiinsa. Käytännössä, mitä korkeampi luokitus, sitä korkeammat suorituskykyvaatimukset öljy täyttää (ja sitä korkeampi yleensä on myös hinta). Trodo.fi-verkkokaupassa voikin nähdä, että erilaatuiset moottoriöljyt eroavat merkittävästi hinnoiltaan.

Muista myös öljynvaihto

Yhtä tärkeää kuin oikean öljyn valinta, on sen säännöllinen vaihtaminen ja käytetyn öljyn asianmukainen hävittäminen. Öljynvaihto tulisi tehdä valmistajan suositusten mukaisesti, ja Suomessa sopiva vaihtoväli on noin 10 000–20 000 kilometriä. Joka tapauksessa öljy olisi hyvä vaihtaa ainakin vuosittain.

Vanha ja likaantunut öljy voivat johtaa moottoriongelmiin ja tietyissä tilanteissa auto olisi hyvä viedä nopeasti korjaamolle. Moottoriongelmat voivat johtaa kalliisiin korjaamolaskuihin, joten on huomattavasti edullisempaa vaihtaa öljyt riittävän usein ja käyttää laadukasta öljyä. Öljyt tulisi tarkistaa aina ennen pidempiä matkoja, ja henkilöautojen lisäksi tämä pätee myös kuorma-autoihin.

Käytetty öljy on ympäristölle haitallista, joten se tulee viedä kierrätyspisteisiin tai huoltamoille, jotka käsittelevät jäteöljyn asianmukaisesti. Näin voidaan minimoida ympäristövaikutukset.