lauantai 6.6.2020 | 11:42
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Pirttikosken kalatiehanke on Kaustisella jälleen vastavirrassa: Perhon Voima aikoo odottaa, että hallinto-oikeus käsittelee edellisen omistajan tekemän valituksen

Maija Ahonen
Ke 15.5.2019 klo 19:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

KAUSTINEN

Kaustiselle Pirttikosken voimalaitoksen yhteyteen vaaditun kalatien rakentaminen on siirtynyt taas kerran tuonnemmaksi. Korpelan Energia Oy on valittanut aluehallintoviraston hallintopakkopäätöksestä hallinto-oikeuteen.

Avi on vaatinut Korpelan Energiaa rakentamaan koskeen voimalaitoksen ohittavan kalatien, jonka kautta lohi ja muut vaelluskalat pääsevät ohittamaan voimalaitoksen ja uimaan Perhonjoen yläjuoksua kohti. Tällä hetkellä kalojen matka tyssää Pirttikosken voimalaitokseen.

Kalatietä on vaatinut kalastusviranomaisena toimiva ely-keskus. Korpelan Energia on puolestaan katsonut, ettei kalatien tarpeellisuudesta ole riittävää näyttöä. Kun asia ei edennyt, ely haki avilta hallintopakkopäätöstä kalatien saamiseksi voimalaitoksen yhteyteen.

Korpelan Energia on vaatinut viime syksynä nimenomaisesti heille osoitetun hallintopakkopäätöksen kumoamista, koska se ei enää omista Pirttikosken voimalaitosta. Voimalaitoksen omistaja vaihtui kesällä 2018, kun Korpelan Energia myi Pirttikosken Perhon Voima Oy:lle. Perhon Voima on viime vuonna perustettu, Koillis-Satakunnan Sähkön omistama yhtiö.

Perhon Voima tiedotti viime syksynä, että yhtiö on ollut tietoinen mahdollisesta kalatiestä jo kaupantekovaiheessa, joten se on myös osannut varautua sen rakentamiseen. Yhtiö katsoi, että avin päätös velvoittaa myös voimalaitoksen uutta omistajaa ja yhtiö aikoi alkaa valmistella kalatien rakentamista.

Nyt Perhon Voima on kuitenkin päättänyt odottaa, että hallinto-oikeus käsittelee Korpelan Energian tekemän valituksen, ennen kuin se ryhtyy käytännön toimiin kalatien rakentamiseksi.

– Emme ole vieneet asiaa eteenpäin, koska päätös ei valituksen takia ole lainvoimainen, Perhon Voiman toimitusjohtaja Anu Rantala kertoo.

Rantalan mukaan kyse on osin myös käytännön syistä. Viime vuonna perustettua yhtiötä on työllistänyt uusien voimalaitosten käyttöönotto, joten kalatien suunnitteluun ei ole ollut oikein aikaakaan.

Ely-keskuksen johtava kalatalousasiantuntija Mikko Koivurinta ei ole yllättynyt Perhon Voiman päätöksestä lykätä kalatien rakentamista, koska kalatien rakentaminen merkitsee voimalaitosyhtiölle lisäkulua.

Koivurinta katsoo, että kalatievelvoite koskee myös uutta omistajaa, mutta elyllä ei ole kuitenkaan muuta mahdollisuutta kuin odottaa hallinto-oikeuden ratkaisua.

Myös alueella ollaan harmissaan vuosia odotetun kalatien rakentamisen kokemasta takaiskusta.

Keski-Pohjanmaan Pro Agrian kalatalousasiantuntija Eero Hakala muistuttaa, että valtio on 90-luvulla käyttänyt runsaasti varoja Perhonjoen kunnostamiseksi tukinuiton jäljiltä ja nyt joen yläosan kutemiseen sopivat alueet ovat vaelluskalojen tavoittamattomissa.

Kalatietä Pirttikoskeen kaipaa myös Kaustisen kalastuskunnan puheenjohtaja Mika Yli-Soini. Yli-Soini uskoo, että vaelluskalojen lisäksi kalatiestä hyötyisi myös paikallinen kalakanta.

– Kalakannoissa on selkeä ero Pirttikosken ala- ja yläpuolisilla jokiosuuksilla.

Kalatie

Kalatie on laite tai rakennelma, joka mahdollistaa kalojen nousun koskissa, joissa pato tai jokin muu syy estää niiden kulun ylävirtaan.

Kalatiessä sekä sata metriä sen ylä- ja alapuolella on kaikenlainen kalastus kielletty.

Jos vesistöön rakentaminen aiheuttaa ilmeistä vahinkoa kalakannoille tai kalastukselle, rakentaja velvoitetaan kalanistutukseen tai kalatien rakentamiseen tai näiden yhdistelmään (niin sanottu kalatalousvelvoite).

#