sunnuntai 5.7.2020 | 19:26
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Punainen mökki Perhossa heräsi kesäksi eloon: nuoret 4H-yrittäjät pyörittävät kesäkahvilaa

Kesäkahvilan aamu alkaa tuoreiden pullien leipomisella

Hannes Torppa
Ke 12.6.2019 klo 16:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

PERHO

Perhon kunnan omistama punainen mökki Jalmiinakodin läheisyydessä on ollut muutamia vuosi tyhjänä, kunnes paikalle saatiin houkuteltua nuoria kesäyrittäjiä. Laura Peltokangas, Julia Humalajoki ja Soile Syrjälä ovat olleet aktiivisia 4H-harrastajia ja peruskoulun päättymisen jälkeen nuoret olivat vailla ensimmäistä kesätyöpaikkaa. Ongelma ratkesi, kun Perhon 4H-kerho ilmoitti hakevansa nuoria yrittäjiä perustamaan kesäkahvilaa. Nuoret naiset ryhtyivät tuumasta toimeen, enempiä empimättä. Kunta tarjosi nuorille tilat ja 4H-kerhon kautta yrittäminen onnistuu ilman y-tunnusta. Nuoret odottivat, että edessä olisi paljon myös paperihommia ja hallintoa, mutta yllättyivät positiivisesti.

– Elintarvikeilmoitus täytyi tehdä, kun elintarvikkeita käsitellään, mutta ei paljon muuta, Julia Humalajoki toteaa.

4H-ohjaaja auttaa yrityksen perustamisessa, mutta nuoret ovat itse vastuussa kaikesta mitä kesäkahvilassa tapahtuu, myös taloudenpidosta. Jokaiselle on jaettu erityinen vastuualue: Julia on talousvastaava, Laura vastaa leivonnaisista ja Soile markkinoinnista.

– Vaikka jokaisella on oma vastuualue, niin kaikki tekee kuitenkin kaikkea ja auttaa toisia, nuoret kertovat.

Myös perheenjäsenet ovat olleet tiiviisti mukana auttamassa yrityksen pystyttämisessä, niin pihatöissä kuin autokuskeina.

Päivät Punaisen mökin kesäkahvilassa alkavat varhain aamulla, joskus jopa seitsemän jälkeen. Aamuisin leivotaan, jotta tarjolla olisi tuoreita leivonnaisia, kun kahvilan ovet aukeavat aamupäivällä. Yleensä työvuorossa on kaksi kerrallaan. Illalla kahvila suljetaan seitsemältä, jonka jälkeen on tehtävä vielä loppusiivous. Päivät venyvät pitkiksi, mutta kesäyrittäjien mielestä työ on niin mukavaa, että se ei haittaa.

Kahvilassa tarjoillaan kahvin ja pullan lisäksi, irtojäätelöä, pizzaa, piirakoita, karkkia ja virvokkeita. Kahvilassa on myös nähtävillä ja myytävänä Salla Haapaniemen taidetta. Nuoret ovat aktiivisesti osallistaneet asiakkaita kertomaan palautetta millaista kahvin pitäisi olla ja kuinka usein leivonnaisten tulisi vaihdella. Palautetta voi antaa kirjallisesti paikan päällä tai sosiaalisessa mediassa Facebook-sivuilla.

– Kukaan meistä ei juo kahvia, joten meidän on hieman vaikea arvioida miten hyvää se on ja milloin se pitäisi vaihtaa, tytöt naurahtavat. Onneksi vanhemmat ovat toimineet apuna myös tässä, he lisäävät.

16-vuotta täyttäville nuorille sosiaalinen media on luonteva tapa viestiä ja markkinoida yritystä, mutta sekin vaatii harjaantumista.

– Yllättävän paljon täytyy miettiä, miten päivityksiä tekee, jotta ne olisivat mahdollisimman kiinnostavia, markkinointivastaava Syrjälä kertoo.

Sosiaalisen median lisäksi kahvilaa markkinoidaan perinteisillä tienvarsikylteillä.

Kalusteita kahvilaan on saatu lainaan kunnalta ja 4H-yhdistykseltä. Asioita on lahjoitettu kahvilan käyttöön. Perinteisen kahvilatoiminnan lisäksi nuoret pyrkivät saamaan kahvilalle oheistoimintaa. Kesäkuun aikana tiedossa on ainakin pihakirppis ja yhteislauluilta, mahdollisesti muutakin.

Koko kolmikolla on perhepiirissä yrittäjyyttä, joka on saattanut heijastaa myös heidän rohkeuteen kesäkahvilan perustamisesta. Alkukesän kokemuksella nuoret naiset ovat niin innoissaan, että jatkoa saattaa olla luvassa.

– Ehdottomasti lähdetään mukaan myös ensikesänä jos se on mahdollista, sanoo Humalajoki.

#