Paikallisuutiset

Yli 30 tonnia painava rautasilta on liikkuvaa sorttia – Perhon Oksakoskella sijaitseva silta on tuttu myös veteliläisille ja kokkolalaisille

Vanha rautasilta palvelee jo kolmannella paikalla. Nykyään Perhon Oksakoskella oleva silta on sijainnut myös Vetelin Siponkoskella ja Kokkolan Vitsarissa.

Perhossa Perhonjoen yli kulkee kolmisenkymmentä siltaa, joista suuri osa on maataloussiltoja. Yksi Perhon erikoisimmista peltosilloista sijaitsee Oksakoskella, noin 400 metriä Vimpeliin menevän tien sillasta joen alajuoksulle päin. Tällä paikalla joen pääsee ylittämään rautaista ristikkosiltaa pitkin.

Rautaisen sillan siluetti on tuttu myös monelle veteliläiselle ja kokkolalaiselle. Perhoon silta on siirretty vuonna 2010 Vetelin Siponkoskelta, jossa se ehti palvella kyläläisiä liki neljä vuosikymmentä.

Siponkoskelle silta oli puolestaan hankittu aikoinaan Kokkolasta, jossa myytiin Vitsarin vanhan rautasillan osia huutokaupalla 1960-luvun lopulla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rautasilta viimeisenä SIponkoski-kesänä 2010.
Rautasilta viimeisenä SIponkoski-kesänä 2010. Kuva: Antti Haapala

Siponkoskelaiset olivat haaveilleet omasta sillasta pitkään. Kun kyläläiset saivat vihiä Perhonjoen ylittäneen Vitsarin sillan huutokaupasta, paikalle lähdettiin joutuin. Huutokauppaan osallistuivat ainakin Aarne Siponkoski ja Erkki Suvanto.

Vitsarista rautasillan ensimmäinen kolmannes oli myyty jo etukäteen Alaveteliin Ullavanjoen ylityspaikaksi, joten huutokaupassa oli myynnissä sillasta kaksi 30-metristä palaa. Näistä toinen meni Lohtajan Väliviirteelle.

Toisen osan onnistuivat huutamaan itselleen siponkoskelaiset 4300 markalla. Kaupat tehtiin, vaikka miehillä ei ollut ostohetkellä tietoa, miten rakennelma saataisiin siirrettyä Veteliin.

Koska siponkoskelaiset tarvitsivat siltaa vain 20 metriä, saivat he jo huutokauppapaikalla myytyä ylimääräisen 10 metrin pätkän eteenpäin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jäljelle jäänyt 20 metrin rakennelma, joka painoi 33 tonnia, saatiin kuin saatiinkin aikanaan kuljetetuksi Siponkoskelle. Siirron jälkeen siltaa ei kuitenkaan otettu heti käyttöön, vaan se odotti rannalla muutaman vuoden jatkorahoitusta.

Kun siponkoskelaiset saivat rakennettua rautasillan lopulta Halsuanjoen yli vuonna 1973, se avasi kyläläisille ihan uuden yhteyden Vetelin kirkonkylälle. Siponkoskelta suoraan Heikkilään on vain viisi kilometriä ja keskustan kauppoihinkin vain yhdeksän kilometriä. Aikaisemmin piti kiertää Ahon kautta, jolloin matkaa tuli muutama kilometri pidemmästi.

Myös viljelysmaita kyläläisillä oli joen takana, joten pelloille kulkeminen helpottui huomattavasti sillan myötä. Ennen rautasiltaa joki ylitettiin vanhasta karjasillasta, joka sijaitsi joessa hivenen ylempänä.

Rautasiltaa jäät uhkasivat moneen kertaan, ja lopulta sitä korotettiin vuonna 1986.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kokkolasta Veteliin tuotu rautasilta otettiin Siponkoskella käyttöön vuonna 1973. Pian tämän jälkeen sillan luona pidettiin seurat.
Kokkolasta Veteliin tuotu rautasilta otettiin Siponkoskella käyttöön vuonna 1973. Pian tämän jälkeen sillan luona pidettiin seurat. Kuva: Veikko Siponkosken albumi

Aika ajoi kuitenkin rautasillan ohi. Siponkoskelle aloitettiin puuhata uutta ylityspaikkaa 2000-luvulla, sillä vanhan rautasillan korkeus ei enää riittänyt suurille kulkuneuvoille.

Rautasillan kehikolla oli korkeutta vain 3,8 metriä, joten sen kautta eivät pystyneet kulkemaan kaikkein korkeimmat työkoneet ja maatiloilla asioineet rekat.

Ajan saatossa sillan kattoon oli jopa törmätty. Vakavilta onnettomuuksilta oli kuitenkin vältytty.

Ennen Perhoa rautasilta oli Vetelin Siponkoskella vuosina 1973-2010. Siponkoskella sillassa oli jäljellä vielä kattopalkit.
Ennen Perhoa rautasilta oli Vetelin Siponkoskella vuosina 1973-2010. Siponkoskella sillassa oli jäljellä vielä kattopalkit. Kuva: Veikko Siponkoski

Vanha silta sai väistyä uuden tieltä, ja rautakehikko laitettiin jälleen kerran myyntiin vuonna 2010.

Tällä kertaa sillan myynti-ilmoituksen bongasi Manu Riihimäki, joka piti tuolloin sikatilaa Perhon Oksakoskella.

Riihimäellä oli maita molemmin puolin jokea, eikä vastarannalle sijainneille pelloille päässyt muuten kuin ylittämällä joen.

Uusi silta oli tarpeen, sillä Riihimäki suunnitteli tuohon aikaan uusia tuotantotiloja joen toiselle puolelle. Paikalla ollut vanha maataloussilta oli kuitenkin aikansa elänyt ja vaarassa antaa periksi painavien työkoneiden alta.

Kaupat sillasta syntyivät, mutta painavan rautasillan nostaminen pois Siponkoskelta, kuljetus Oksakoskelle ja nostaminen uudelle paikalleen vaati taas kerran järeät työkoneet ja erityisjärjestelyt. Vanha rautasilta kuskattiin Siponkoskelta Oksakoskelle varhaisena tiistaiaamuna lokakuun lopussa 2010.

Rautasilta lähti erikoiskuljetuksella Vetelin Siponkoskelta kohti Perhon Oksakoskea varhaisena aamuna lokakuun lopussa 2010.
Rautasilta lähti erikoiskuljetuksella Vetelin Siponkoskelta kohti Perhon Oksakoskea varhaisena aamuna lokakuun lopussa 2010. Kuva: Veikko Siponkoski

Myös Oksakoskella silta sai odottaa asennusta muutaman vuoden ennen kuin Riihimäki laitatti sen paikoilleen vuoden 2014 alussa.

Riihimäki fiksasi siltaa uuteen uskoon. Perhossa sillan alaosa on saanut muun muassa uuden värityksen, kun Riihimäki hiekkapuhalsi ja maalasi sen punaiseksi. Myös sillan yläpalkit on poistettu, että siitä mahtuu ajamaan myös korkeammat kulkuneuvot.

Manu Riihimäki ei kuitenkaan ehtinyt käyttää rautasiltaa pitkään, sillä parisen vuotta sitten hän myi sikatilansa ja muutti perheineen Nokialle. Nykyään tila on Jorma Riihimäen omistuksessa ja sitä asuu tämän veljenpoika Janne Riihimäki.

Janne Riihimäki kertoo, että sillan yläpalkit lähtivät rautaromukuormassa vasta viime keväänä.

Oksakoskella rautasilta kuitenkin on edelleen aktiivisessa käytössä Halsuanjoen jälkeen Perhonjoen ylle palanneena.

Perhossa rautasilta palvelee maataloussiltana.
Perhossa rautasilta palvelee maataloussiltana. Kuva: Maija Ahonen

Lähteenä jutussakäytetty vanhoja lehtileikkeleitä KPK-median arkistoista sekä kyläläisiltä ja sillan käyttäjiltä kerättyä muistitietoa.

Juttu on osa Perhonjokilaakson siltasarjaa, jossa esitellään alueen siltojen tarinoita ja historiaa. Lue sarjan aiemmat osat:

Elämää sillan kupeessa: Heikkilän sillan syllyt kuljetettiin Kokkolasta saakka erikoisella tavalla

Riippusilta vie Kaustisella kylästä toiseen – Kauniin siltamallin saneli käytäntö mutta onneakin tarvittiin

Puolelta toiselle – Tiedätkö, kuinka monta siltaa on Perhon- ja Halsuanjoessa? Katso silloista lista ja kuvia

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä