sunnuntai 9.8.2020 | 19:30
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Sanni Aho pääkirjoituksessaan: Paikallismediaa ei uhkaa yrityskauppa

To 13.2.2020 klo 09:30

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Tiistaina julkistettiin uutinen Alma Median ja Sanoman lehtikaupasta, jossa Aamulehti, Satakunnan kansa ja 13 paikallislehteä siirtyvät Sanoma Median alle.

Keskustelu kääntyi nopeasti siihen, kuinka moniääninen media on nyt vaarassa.

En usko tähän.

Suurempi uhka medialle on se, että paperilehden levikki laskee ja digitilaajien määrä ei samassa suhteessa kasva.

Helsingin Sanomat on tiettävästi toistaiseksi ainoa suomalainen mediatalo, joka on onnistunut kasvattamaan levikkiään digitaalisten sisältöjen avulla. Ja nyt sitä oppia on toivottavasti tarjolla myös Sanoman ostamiin paikallismedioihin.

Ihmiset kuluttavat enemmän mediasisältöjä kuin koskaan aikaisemmin. Internetin suurin virhe aikanaan oli se, että sisältöä oli saatavilla ilmaiseksi. Sen on loputtava.

Paikallislehtiä on pitkään kannatellut se, että lehti oli pitkään ainoa varteenotettava kanava paikallisille mainoksille. Yritysten, kuntien ja yhteisöjen maksamat ilmoitukset tuottavat Perhonjokilaakson budjetista puolet. Toinen puoli tulee tilaustuloista.

Kun maksat kansainvälisille somejäteille sponsoroidusta sisällöstä, se on suoraan tuloa jenkeille. Mainostulojen katoaminen Atlantin taakse ja lehden tilaamatta jättäminen on suurempi vaara paikallismedian moniäänisyydelle, kuin lehden omistajuuden vaihtuminen.

#