maanantai 26.7.2021 | 03:23
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Maija Ahonen kolumnissaan: Kehnossa kunnossa

Pe 9.4.2021 klo 07:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Kun alkuviikosta auton tuulilasiin rätki rännän ja lumen sekoitusta, oli vaikea uskoa, että kesä on periaatteessa ihan kulman takana. Sieltä se on kuitenkin tulossa, huutelevat kylmästä maasta esiin puskevat sipulikukat. Samaa mieltä ovat pelloille laskeutuneet joutsenet.

Kevään merkkeihin kuuluu myös tieto tulevan kesän tietöistä. Ely-keskus on tavannut kertoa omista päällystyskohteistaan huhtikuun loppupuolella. Infoa on siis odotettavissa lähiviikkoina, jos vanha aikataulu pitää kutinsa.

Viime kesänä jokilaakson tiet saivat monin paikoin uutta asfalttia. Paikkailtavaa riittäisi silti myös tälle vuodelle. Esimerkiksi Evijärven ja Halsuan välille on odotettu pitkään parempaa päällystettä. Myös Räyringintie huutaa uutta pintaa. Toivottavasti molemmat kohteet ovat tällä kertaa elyn listalla.

Ely on luvannut esitellä tässä kuussa yleisölle myös pääsuuntaselvitystä, jonka se on laatinut kantatie 63:lle välille Ina–Kaustinen.

Mutkaista ja kyliä halkovaa tietä halutaan oikaista, jotta se olisi samalla tasolla kuin muu kantatie. Tien uudelleen suuntaamisella halutaan parantaa liikenneturvallisuutta sekä tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta, ennustettavuutta ja matka-aikaa.

Oman lisänsä liikenteeseen tuokin se, että kantatiellä kulkee paljon myös pitkämatkalaisia. Kuuskolmonen on lyhin mahdollinen reitti Tampereelta Ouluun, joten sitä kautta kulkee runsaasti etelän ja pohjoisen välistä liikennettä.

Kantatien liikennemäärät voisivat kasvaa nykyisestä, jos Ina–Kaustinen-pullonkaulaa ei olisi. Vilkas läpikulkuliikenne ja hyvät tieyhteydet voisivat tuoda koko alueelle lisää työtä ja toimeentuloa.

Oman muistini mukaan kantatie 63 kehnosta kunnosta välillä Ina–Kaustinen on puhuttu liki koko elämäni ajan. Tarinoiden mukaan tie on yltänyt useamman kerran korjattavien kohteiden listalle, mutta tipahtanut kuitenkin aina pois ennen kuin käytännön toimiin on ryhdytty.

Nytkään uutta tielinjausta ei kannata odottaa maastoon ihan lähivuosina, sillä hankkeelle ei ole vielä varattu rahoitusta. Sitä ei kuitenkaan voi saada ilman nyt laadittavaa suunnitelmaa. Ei siis auta muu kuin pysytellä kuulolla.

#