° | m/s |
Koulujen sekä sanoma- ja kaupunkilehtien yhteinen vuosittainen mediakasvatuskampanja, Uutisten viikko, näkyy Hilla Groupin lehdissä monipuolisina sisältöinä:
Maanantaina 30.1. kello 9.30–10.15 koulut on kutsuttu seuraamaan Teams live -lähetystä, jossa tutustutaan sisältöjen tekemiseen niin uutisdeskin kuin kuvaajan näkökulmasta Keski-Pohjanmaalla ja Kainuussa ja käydään juttukeikalla Lapissa.
Koululuokilla on mahdollista seurata lähetystä joko suorana tai tallenteena ja vastata sen jälkeen liven aiheisiin liittyvään uutisvisaan. Linkin striimiin on pyytänyt 158 koululuokkaa, eteläisin Perhosta, pohjoisin Muoniosta.
Kouluille on tarjottu mahdollisuutta tilata viikon ajaksi tunnukset Hilla-lehtien digisisältöön.
Lehdissä kiinnitetäänkin viikon ajan erityistä huomiota siihen, että niistä löytyy lapsia ja nuoria kiinnostavia sisältöjä. Paikallisia juttuja on jaettu julkaistavaksi kaikkiin lehtiin muun muassa Sotkamon liikuntamahdollisuuksista, Kennelliiton kaverikoiratoiminnasta Kalajoella ja Kainuun maakunnallisen nuorisovaltuuston toiminnasta.
Hilla-lehdet toteuttavat yhteistyönä jättigallupin, johon haastatellaan yläkouluikäisiä nuoria koko konsernin alueelta.
Suomalaisten sanoma- ja kaupunkilehtien toimialajärjestö Uutismedian liitto on tuottanut Uutisten viikolle monipuolisia tehtäväpaketteja mediakasvatuksen avuksi niin päiväkodeissa, peruskoulun eri luokka-asteilla sekä toisella asteella. Tehtävissä pureudutaan muun muassa siihen, miten tekoäly tulee vaikuttamaan mediasisältöihin.
Uutisten viikkoa vietetään 30.1.–3.2. Viikon tavoitteena on antaa lapsille ja nuorille työkaluja kriittiseen medialukutaitoon sekä aktiiviseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen.
Vuoden 2023 Uutisten viikon slogan on ”Ymmärrä tulevaisuuttasi”. Nyt pinnalla olevat isot uutisaiheet herättävät huolta ja hämmennystä. Luotettava uutismedia lisää ymmärrystä maailmasta, ja sen avulla on turvallista rakentaa omaa ajattelua ja arvomaailmaa.
Viikon aluksi julkaistaan Nuoret, isot uutisaiheet ja luottamus -tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa selvitettiin, miten 13–18-vuotiaat nuoret käyttävät uutisia, miten ajankohtaiset isot uutisaiheet ovat vaikuttaneet nuorten uutismediasuhteeseen ja millaisena he kokevat mediasisältöjen luotettavuuden. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy joulukuussa 2022.
Parina aikaisempana vuonna Keskipohjanmaa ja alueen paikallislehdet toteuttivat Uutisten viikolle Lasten lehden.
Lue vuoden 2022 Lasten lehti täältä ja vuoden 2021 Lasten lehti täältä.